Veel gestelde vragen Repair Café.
1. Zijn er kosten verbonden aan een reparatie bij het Repair Café?
Om de drempel voor bezoekers zo laag mogelijk te houden, zijn de adviezen en hulp van de deskundigen in het Repair Café gratis.
Een vrijwillige bijdrage wordt zeer op prijs gesteld! In het Repair Café staat op elke tafel een fooienpot waar tevreden bezoekers hun bijdrage in kunnen doen. Mocht u liever met een betaalpas betalen, op de inschrijftafel staat een apparaat voor een PIN betaling. Met deze donaties kunnen wij (een deel van) onze kosten betalen.
2. Wat neem ik mee voor een reparatie?
Het apparaat dat u meebrengt om te repareren moet zoveel mogelijk schoon en leeg zijn, van buiten en voor zover mogelijk ook van binnen. Bij apparaten met een afstandbediening uiteraard ook deze afstandbediening en de noodzakelijke snoeren meenemen. In stofzuigers moet bij voorkeur een schone stofzak zitten. Textiel: schoon
3. Hoe lang duurt een reparatie bij het Repair Café?
Voor een reparatie houden wij een streeftijd aan van 15 /20 minuten. De ervaring leert dat als er meer tijd nodig is voor een reparatie dat de kans op succes afneemt. De streeftijd is afhankelijk van het apparaat en het defect. Ook is deze streeftijd er voor dat andere bezoekers ook binnen redelijke tijd aan de beurt komen. Als duidelijk is wat de oplossing is zal altijd worden geprobeerd de reparatie af te maken.
4. Heeft het Repair Café onderdelen op voorraad?
Wij hebben een beperkte voorraad veel voorkomende kleine onderdelen. Denk hierbij aan stekkers, fittingen, zekeringen, kroonsteentjes, (fiets)lampjes, batterijen, schroefjes, condensatoren, enz.
5. Ik kan mijn apparaat niet meenemen. Komt de reparateur ook aan huis?
Nee. Wij komen niet aan huis voor een reparatie. Het Repair Café bestaat alleen maar uit vrijwilligers die ééns in de maand tijd vrijmaken om u vanuit onze locatie te helpen.
6. Kan ik langs komen bij het Repair Café voor aanpassingen of reparatie van kleding?
Ja, dat is mogelijk. Het gaat dan om kleine aanpassingen of herstelwerk aan de aangeboden kleding.
7. Als een apparaat niet meer te repareren is kan ik het dan achterlaten?
Nee. U dient zelf te zorgen voor een juiste afvoer van het defecte apparaat. Soms kan een defect apparaat wel achtergelaten worden als het bruikbare onderdelen heeft voor mogelijk een reparatie aan een soortgelijk apparaat.
8. Kan ik mijn reparatie afgeven en later weer ophalen?
Nee. Het is de bedoeling dat de bezoeker betrokken is bij de reparatie. Ook al is er weinig of geen kennis bij de bezoeker aanwezig. Ervaring leert dat het samen repareren toch heel leerzaam en leuk kan zijn.
9. Mijn stofzuiger stinkt of doet het niet meer. Kan ik daarmee langskomen?
Jazeker, stofzuigers worden regelmatig aangeboden waarbij de stofzuiger stinkt of hij het in zijn geheel niet meer doet. Stinken is vaak het gevolg van niet regelmatig vervangen van de stofzuigerzak en filters. De motor krijgt dan niet genoeg koeling en kan daardoor defect raken. Onze ervaring is dat als de stofzuiger het helemaal niet meer doet, een draadbreuk bij de opwindhaspel of vlak achter de netsteker vaak de oorzaak is. Dit ontstaat doordat de kabel tot aan het einde uit de haspel wordt getrokken of dat men aan het snoer i.p.v. de netsteker trekt. Daardoor worden ze te zwaar belast. Ons advies is dan ook de kabel er niet in zijn geheel uit te trekken
maar ca. 1 meter op de haspel te laten zitten en/of de netsteker vast te houden en niet het snoer. Soms heeft de leverancier een plakbandje op de kabel aangebracht tot waar deze uitgerold mag worden (zie ook de handleiding). Een plakbandje is natuurlijk ook zelf aan te brengen.
Belangrijk: Wij krijgen regelmatig stofzuigers aangeboden waarbij de stofzuigerzak overvol zit en de filters blijkbaar nog nooit zijn vervangen. U zult begrijpen dat dit uit het oogpunt van hygiëne en gezondheid voor u als gebruiker maar ook voor de reparateurs onwenselijk is. Daarom zullen wij dergelijke apparaten weigeren. Zorg vooraf dat de stofzuigerzak en filters vervangen zijn door nieuwe en wij helpen u graag.
10. Kan ik met mijn rollator ook langskomen bij het Repair Café?
Ja, werkt een rem niet goed of moet er iets worden afgesteld of gerepareerd, u bent altijd van harte welkom. Dan kijken wij wat er direct aan te doen valt of zoeken we een andere oplossing.
11. Kan ik meerdere spullen voor reparatie aanbieden?
Er kan één item per keer aangeboden worden. Dit om wachttijden van andere bezoekers te beperken. Wel kan na reparatie, als de tijd dat toelaat of als het minder druk is, een tweede item aangeboden worden maar dan is het weer achter in de rij aansluiten bij de wachtende bezoekers.
12. Ik heb niets te repareren. Kan ik dan toch langs komen bij het Repair Café?
U bent altijd van harte welkom. Geniet van de gezellige sfeer, maak contacten, neem een kop koffie of thee. Als u enige technische kennis heeft, kijk of help dan mee met onze reparateurs.
13. Kan ik als persoon, bedrijf of instelling een donatie doen zonder dat ik een reparatie heb?
Ja, natuurlijk kan dat! Graag zelfs. Wij zijn blij met elke donatie van personen, bedrijven of instellingen die het Repair Café initiatief omarmen en waarderen.